کد مطلب:182700 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

عذر بدتر از گناه
زهری كه از كارگزاران بنی امیه در مدینه بود، فردی را تنبیه نمود، به مرگ وی انجامید. برای جبران این لغزش زندگی و خانواده خویش را ترك گفته، در بیابان منزل گزیده، به عبادت پرداخت و تصمیم گرفت هیچ گاه در زیر سقف قرار نگیرد!

گذر سیدالساجدین علیه السلام به وی افتاد. حضرت هنگامی كه رفتار وی را مشاهده نمود به وی فرمود: قنوط و ناامیدی تو بدتر از خطای تو است. دیه مقتول را بپرداز و به زندگی خویش برگرد. از آن زمان به بعد زهری از آن رفتار دست برداشت و از كارهای اجرایی بنی امیه نیز كناره گرفته و از اصحاب خاص حضرت قرار می گیرد، كه بنی امیه از امام سجاد علیه السلام تعبیر به پیامبر زهری می نمودند. [1] .



[ صفحه 123]



این همان عذر بدتر از گناه است كه زهری به آن گرفتار شده است. امام فرزانه این گونه رهنمود می دهد و كج اندیشی وی را این چنین سامان می بخشد. برخی افراد خشك و بی تدبیر، كج اندیشی های رفتار خویش را با رنگ مذهبی می آمیزند كه باعث واژگون جلوه دادن دین، و گریز دیگران از دین می گردند. امام كه صراط مستقیم است، این گونه این بیماری را درمان نموده و كج راهگی را چاره می اندیشد، كه قتل خطا در دین دستوری دارد كه باید دیه آن را پرداخت، نه آن كه برای جبران آن، زندگی و خانواده را انگار نموده، به عبادت خشك و بی رمق و بی روح و خودسرانه و بی معنا پرداخت.

از این نوع كج اندیشی ها در میان مردم چه فراوان به چشم می خورد. افراد برداشت های خشك و خشن خویش را با رنگ دین، می آمیزند و رفتار خویش را تبلور دین می نمایانند كه روشنگران دین مانند امام همام، این گونه این كج راهگی ها را اصلاح می نمایند.


[1] طبقات، ج 5، ص 110، مناقب، ج 4، ص 173، كشف الغمه، ج 2، ص 105.